Povinnosť tachografov pre dodávky (od 2,5 t)
Kedy a ako na to?
Od 01.07.2026 platí pre vozidlá a súpravy nad 2,5 t (s prívesom/návesom), ak robia cezhraničnú dopravu alebo kabotáž.
Obráťte sa na partnera zo zoznamu dielní!
Povinnosti firiem:
Tachografy mať vo vozidlách nainštalované a overené.
Použiť podnikovú kartu.
Plánovať jazdy podľa nariadenia 561/2006.
Sťahovať a archivovať údaje z kariet a tachografov minimálne 24 mesiacov.
Školiť vodičov.
Kontakt: +421 903 761 381 info@tachografy.sk
Firmy môžu ešte viac optimalizovať prevádzku využitím softvéru na vyhodnotenie údajov ako je VDO Fleet. Táto cloudová platforma podporuje automatizovanú analýzu vodičských kariet a dát z pamäte tachografu, poskytuje prehľad o priestupkoch a umožňuje jednoduchú archiváciu všetkých dôležitých informácií.
V kombinácii s VDO Link – novým plug-and-play telematickým riešením pre predný rozhranie tachografu – možno tieto dáta dokonca získavať na diaľku v reálnom čase. To šetrí čas, znižuje administratívnu záťaž a zlepšuje reakcieschopnosť v každodennej prevádzke.
VDO Link je flexibilné a cenovo výhodné riešenie, najmä pre všetky firmy.
Povinnosti vodičov:
Mať a používať kartu vodiča.
Denne zaznamenávať jazdu, odpočinok, prestávky.
Manuálne zadať chýbajúce činnosti.
Spolupracovať pri kontrolách.
Dodržiavať jazdné/odpočinkové časy a predpisy Balíka mobility I.
Poznámky:
Vnútroštátne jazdy (len v jednej krajine) sa tachografom zatiaľ nemusia zaznamenávať.
Tachograf má pamäť rýchlosti (24h), ale obmedzovač rýchlosti sa pre 2,5–3,5 t nevzťahuje.
Tip pre firmy:
Naplánujte si dovybavenie vopred (servisy budú plné).
Začnite školiť vodičov skôr.
Využiť výhody spoľahlivého dodávateľa technického vybavenia služieb spojených s tachografom.
Povinné tachografy – dodávky a ľahké úžitkové vozidlá budú povinné od roku 2026
Nová druhá verzia inteligentného tachografu sa od augusta 2023 montuje ako štandard do nových vozidiel s hmotnosťou 3,5 tony a viac. Väčšina vozidiel už bola dovybavená zariadeniami ako VDO DTCO 4.1 a vyššími. Od 1. júla 2026 sa povinnosť tachografu rozšíri aj na úplne novú triedu vozidiel: dodávky a ľahké úžitkové vozidlá. Ak ich najväčšia prípustná hmotnosť vrátane prívesov alebo návesov presiahne 2,5 tony a budú použité na cezhraničnú nákladnú dopravu alebo kabotáž, budú musieť v budúcnosti zaznamenávať jazdné údaje pomocou tachografov. To predstavuje pre prevádzkovateľov vozových parkov aj vodičov úplne nové úlohy a výzvy. Zistite, aké to sú – a aké obmedzenia, ale aj výhody, z tohto nového nariadenia vyplývajú.
Tieto povinnosti budú v budúcnosti platiť pre firmy a vodičov
Povinnosť tachografu, ktorá sa od roku 2026 bude vzťahovať na dodávky a ľahké úžitkové vozidlá, prinesie logistickým spoločnostiam viacero zásadných povinností. Tachograf zabezpečuje dodržiavanie právnych požiadaviek zaznamenávaním časov jazdy, odpočinkov vodičov. To prispieva nielen k bezpečnosti na cestách, ale aj k férovému odmeňovaniu pracovného času.
Kľúčové povinnosti pre prevádzkovateľov flotíl zahŕňajú:
správnu montáž a pravidelnú periodickú prehliadku a overenie tachografov vo vozidlách,
nastavenie podnikovného zámku v inteligentnom tachografe pomocou podnikovej karty na ochranu dát uložených v zariadení pred neoprávneným sťahovaním,
plánovanie trás v súlade s požiadavkami Nariadenia (ES) č. 561/2006,
presné zaznamenávanie jázd, odpočinkov a pracovného času,
pravidelné sťahovanie údajov z tachografov a kariet vodičov do určeného archivačného nástroja,
archiváciu týchto dát po dobu minimálne 24 mesiacov,
zvyšovanie povedomia a školenie vodičov o správnom používaní tachografov,
dodržiavanie národných a medzinárodných predpisov o vysielaní pracovníkov, kabotáži a pracovnom čase.
Vodiči budú mať tiež nové povinnosti, a to:
vopred si zabezpečiť platnú kartu vodiča, ak ju ešte nemajú,
používať kartu vodiča, na ktorú sa budú ukladať údaje z tachografu,
denne zaznamenávať jázd, odpočinkov, pracovného času a prestávok,
následne manuálne zaznamenávať činnosti, ktoré tachograf nezaznamenal a uložiť ich na kartu vodiča,
vyžadovať pravidelné sťahovanie údajov z tachografu a karty vodiča do určeného archivačného nástroja,
spolupracovať pri cestných kontrolách ,
dodržiavať zákonné časy jazdy, odpočinkov a všetky ďalšie požiadavky Balíka mobility EÚ I, ktoré sa týkajú vysielania a kabotáže,
pravidelne kontrolovať tachograf z hľadiska správneho fungovania a
zúčastňovať sa školení a ďalších opatrení na lepšie pochopenie používania tachografu.
Tieto opatrenia sú kľúčové na dodržiavanie zákonných predpisov.
Nové pravidlá pre ľahké úžitkové vozidlá – na čo ešte treba myslieť?
Okrem týchto povinností v súvislosti s používaním tachografu vznikajú aj špecifické otázky: Čo ak je vozidlo tejto triedy (2,5 až 3,5 tony) využívané na vnútroštátne aj medzinárodné jazdy? Musia sa aj vnútroštátne jazdy dokumentovať tachografom? Odpoveď je zatiaľ jednoduchá: Nie. V tomto prípade platia príslušné národné predpisy pre vodičov a momentálne nevieme o žiadnej európskej krajine, ktorá by nútila dodávky alebo ľahké úžitkové vozidlá vo vnútroštátnej doprave používať tachograf. Je však vhodné oboznámiť sa aj s príslušnými národnými zákonmi.
Ak je však tachograf už vo vozidle, pretože sa vykonávajú cezhraničné prepravy, zariadenie možno použiť – bez negatívnych následkov pri kontrolách. Tachograf je možné nastaviť do režimu „out-of-scope” alebo „použitie záznamového zariadenia sa nevyžaduje”. V tomto stave tachograf naďalej zaznamenáva kompletný súbor dát, avšak priestupky ako jazda bez platnej vodičskej karty alebo prekročenie jazdného času sa nezaznamenávajú a tachograf nevyhlasuje príslušné varovania.
Pozor: vždy je potrebné rešpektovať príslušné národné predpisy!
Z dôvodov bezpečnosti a ochrany zdravia sa vysoko odporúča riadiť sa aj pri vnútroštátnej doprave predpismi Balíka mobility EÚ I, ktoré okrem iného zvyšujú bezpečnosť vodičov.
Niektorí vodiči sa obávajú, že údaje z tachografu môžu byť použité na dodatočné kontroly a sankcie za prekročenie rýchlosti. Obmedzovač rýchlosti je povinný pre vozidlá prepravujúce tovar s maximálnou prípustnou hmotnosťou nad 3,5 tony. Pre tieto vozidlá je maximálna rýchlosť (V-max) stanovená na 90 km/h. Pri montáži a kalibrácii tachografu ju nastavujú pracovníci servisu, pričom berú do úvahy typ vozidla a pneumatiky.
Pre ľahké úžitkové vozidlá a dodávky s celkovou hmotnosťou 2,5 až 3,5 tony sa toto špeciálne obmedzenie rýchlosti výslovne nevzťahuje – preto by servisy mali nastaviť V-max na 220 km/h, aby tachograf nezaznamenával prekročenia rýchlosti. Avšak pozor: digitálne tachografy ako VDO DTCO 4.1a a vyššie majú pamäť rýchlosti, ktorá nepretržite zaznamenáva posledných 24 hodín čistej jazdy v sekundovom intervale. Tieto dáta je možné analyzovať napríklad po nehodách. Samozrejme, nariadenie nezbavuje vodičov povinnosti dodržiavať príslušné národné dopravné predpisy a miestne rýchlostné limity.
Ako prekonať výzvy včasným plánovaním
Samozrejme, tieto nové povinnosti prinášajú viaceré výzvy pre flotily a vodičov, najmä ak s touto technológiou ešte nemajú skúsenosti. Od nákladov na kúpu a montáž tachografov až po školenie vodičov – prechod na nový systém si vyžaduje čas a zdroje, čo môže viesť k dočasným obmedzeniam prevádzky.
Na zabezpečenie hladkého priebehu a rýchlej integrácie je dôležité plánovať dovybavenie tachografmi v ľahkých úžitkových vozidlách a dodávkach vopred. Firmy by mali dopredu skontrolovať, aké technické úpravy sú potrebné, a začať včas s prípravou vodičov. Mali by sa tiež včas obrátiť na správneho partnera, aby montáž nezlyhala kvôli plnému kalendáru dielne.
Vďaka plánovaniu vopred môžu spoločnosti minimalizovať stratu produktivity. Navyše včasná montáž tachografov ponúka príležitosť pripraviť sa na nové požiadavky a školiť personál primeraným tempom.
Potenciálne prínosy povinných tachografov pre flotily a vodičov
Napriek počiatočným výzvam prináša zavedenie povinných tachografov pre ľahké úžitkové vozidlá a dodávky v cezhraničnej doprave významné výhody. Presné zaznamenávanie jázd a odpočinkov prispieva nielen k dodržiavaniu predpisov, ale aj k zvýšeniu bezpečnosti na cestách. Údaje tachografu umožňujú efektívnejšie plánovanie trás a prevádzkových časov.
Lepšie plánovanie umožňuje firmám dosiahnuť optimálne využitie vozidiel a znížiť prázdne jazdy. Dôveryhodné dáta z tachografu možno využiť aj pri mzdovej administratíve. Tieto údajesú tiež dobrým základom pre dôveryhodný a transparentný vzťah medzi vodičmi a zákazníkmi.
Odporúčame všetkým logistickým spoločnostiam pripraviť sa na nadchádzajúce dovybavenie už teraz. Zaručí to úspešný prechod a flotily aj vodiči budú môcť naplno využiť pozitívne efekty povinnosti tachografu.
Objednajte si tachograf, nezabudnite, že objednaný tachograf po dodaní treba aj vymeniť a overiť!
K ich výmene a overeniu si v čas zarezervujte termín v jednej z autorizovaných VDO dielní.
Zoznam týchto dielní nájdete na tomto odkaze / zoznam autorizovaných VDO dielní.
Odporúčame
VDO Fleet Správa údajov
VDO Fleet Diaľkové sťahovanie
DLK Pro Smart